De in Nederland gevestigde stichting as-Salaamah wal’Adaalah zet zich al drie jaar in voor de Rohingya-bevolking in/om Myanmar. De Rohingya worden in Myanmar al decennialang onderdrukt en etnisch gezuiverd. Wanneer zij het land kunnen ontvluchten, reizen vele Rohingya naar onder andere Bangladesh, Maleisië en Indonesië. Om de noodhulp aan de Rohingya in al deze gebieden te intensiveren en de reactiesnelheid te verhogen, zal Stichting as-Salaamah wal’Adaalah in 2017 haar eerste field office openen in Kuala Lumpur, Maleisië.

Stichting as-Salaamah wal’Adaalah is opgericht in 2013. De stichting beoogt een constructieve bijdrage te leveren aan de omstandigheden van de Rohingya-moslims in/om Myanmar. De stichting beoogt een bijdrage te leveren door het geven van humanitaire steun (voedsel, beschutting, medicatie) en door de situatie van de Rohingya onder de aandacht te brengen binnen zowel de Nederlandse Islamitische gemeenschap als de mainstream media en politiek.

Sinds de oprichting zijn door de stichting in totaal 7 missies uitgevoerd om zelf noodhulp ter plaatse te bieden in Myanmar, Bangladesh, Indonesië en Maleisië. Naast deze missies werden er in samenwerking met andere organisaties en vrijwilligers diverse projecten uitgevoerd in al deze landen, zowel op het gebied van humanitaire hulpgoederen en toegang tot drinkwater als educatieve projecten. In diverse media is door bestuursleden van de stichting de situatie van de Rohingya onder de aandacht gebracht.

Het logo van as-Salaamah wal'Adaalah Malaysia

Het logo van as-Salaamah wal’Adaalah Malaysia

“Dankzij de onaflatende steun van onze donateurs hebben we ieder jaar méér hulp aan de Rohingya kunnen bieden dan het jaar ervoor,” aldus Nourdeen Wildeman, voorzitter van as-Salaamah wal’Adaalah.

“Tegelijkertijd merken we dat we vanuit Nederland niet zo snel op lokale ontwikkelingen kunnen reageren als we willen. Met een fieldoffice in Kuala Lumpur – een geografisch belangrijke hub in Zuidoost-Azië – kunnen we onze educatieve projecten aan de Rohingya-vluchtelingen in dat land uitbreiden én zeer snel reageren op hulpvragen uit omringende landen.”

Met ingang van 1 december jongstleden heeft as-Salaamah wal’Adaalah daarom een operational director aangesteld in Maleisië met de taak de officiële oprichting van as-Salaamah wal’Adaalah Malaysia uit te voeren en daarna hier leiding aan te geven. Hij rapporteert aan het bestuur van de Nederlandse stichting.

noot voor de redactie:
– voor meer informatie neem contact op met nourdeen [at ] salaamah.nl
– voor meer context, zie ook onze andere publicaties op www.salaamah.nl